Pratiques de communication dans le management : Domaine de la psychologie ou domaine des Sic ?

Show simple item record

dc.contributor.author MUCCHIELLI, Alex -
dc.date.accessioned 2007-10-08T09:08:22Z
dc.date.available 2007-10-08T09:08:22Z
dc.date.issued 2004 en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/2042/9483
dc.description This article examines the question of whether an approach typically grounded in information and communication sciences (based on systemic and situational theory), and if a typically psychologistic approach (based on the motivations theory), can have shared interfaces and concepts, common lines of reasoning and spaces of cooperation. This reflexion is backed up by a concrete presentation of management communicational practices which are described and then analysed using the two theoretical approaches. The conclusions of this article are along the same lines as Th. Kuhn conclusions: these are two scientific visions which are unsconnected and which are in two "unmeasurable" worlds. Any possibilities for dialogue must not be used to find conceptual "crossbreeding" but to foster scientific competition aimed at improveing the finesse of how we understanding phenomena. en
dc.description.abstract L'article examine si une approche typiquement sciences info-com (fondée sur la théorie systémique et situationnnelle), et une approche typiquement psychologique (fondée sur la théorie des motivations), peuvent avoir des interfaces, des concepts partagés, des raisonnements communs ou encore des espaces de coopération. Cette réflexion s'appuie sur la présentation concrète de pratiques communicationnelles managériales, décrites, puis analysées successivement, par les deux approches théoriques. Les conclusions de l'article rejoignent les conclusions de Th. Kuhn: il s'agit de deux visions scientifiques qui n'ont rien en commun et qui se situent dans deux mondes « incommensurables ». Les possibilités de dialogue qui existent doivent servir, non pas à trouver des «métissages» conceptuels, mais à alimenter une concurrence scientifique pour la finesse de la compréhension des phénomènes. fr
dc.format.extent 179178 bytes
dc.format.mimetype application/pdf
dc.language.iso fr en_US
dc.publisher CNRS Editions, Paris (FRA) en_US
dc.relation.ispartof Hermès (Paris.1988), 2004, 39, fascicule thématique "Critique de la raison numérique" en_US
dc.rights http://irevues.inist.fr/utilisation en_US
dc.source Hermès (Paris.1988) [ISSN 0767-9513], 2004, N° 39; p. 201-208, 252 [9 p.] en_US
dc.subject.cnrs STYLE DE MANAGEMENT fr
dc.subject.cnrs Sciences de l'information fr
dc.subject.cnrs Systémique fr
dc.subject.cnrs Motivation fr
dc.subject.cnrs Signification fr
dc.subject.cnrs Interaction fr
dc.subject.cnrs Causalité fr
dc.subject.cnrs Information fr
dc.subject.cnrs Psychologie fr
dc.subject.cnrs Discipline scientifique fr
dc.subject.cnrs Gestion fr
dc.subject.cnrs Communication fr
dc.subject.cnrs Motivation en
dc.subject.cnrs Meaning en
dc.subject.cnrs Interaction en
dc.subject.cnrs Causality en
dc.subject.cnrs Information en
dc.subject.cnrs Psychology en
dc.subject.cnrs Academic Discipline en
dc.subject.cnrs Economical Management en
dc.subject.cnrs Communication en
dc.title Pratiques de communication dans le management : Domaine de la psychologie ou domaine des Sic ? fr
dc.title.alternative Managerial communication practices. A question of psychology or of ICS? en
dc.type Article en_US
dc.contributor.affiliation Centre d'étude et de recherche sur l'information et la communication (Ceric), Université de Montpellier 3, FRA en_US
dc.identifier.doi 10.4267/2042/9483


Files in this item

PDF HERMES_2004_39_201.pdf 179.1Kb

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record





Advanced Search