Pratiques de communication dans le management : Domaine de la psychologie ou domaine des Sic ?

Show full item record

Files in this item

PDF HERMES_2004_39_201.pdf 179.1Kb
Pour citer ce document :
URI http://hdl.handle.net/2042/9483
DOI https://doi.org/10.4267/2042/9483
Title Pratiques de communication dans le management : Domaine de la psychologie ou domaine des Sic ?
Author MUCCHIELLI, Alex
Abstract L'article examine si une approche typiquement sciences info-com (fondée sur la théorie systémique et situationnnelle), et une approche typiquement psychologique (fondée sur la théorie des motivations), peuvent avoir des interfaces, des concepts partagés, des raisonnements communs ou encore des espaces de coopération. Cette réflexion s'appuie sur la présentation concrète de pratiques communicationnelles managériales, décrites, puis analysées successivement, par les deux approches théoriques. Les conclusions de l'article rejoignent les conclusions de Th. Kuhn: il s'agit de deux visions scientifiques qui n'ont rien en commun et qui se situent dans deux mondes « incommensurables ». Les possibilités de dialogue qui existent doivent servir, non pas à trouver des «métissages» conceptuels, mais à alimenter une concurrence scientifique pour la finesse de la compréhension des phénomènes.
Description This article examines the question of whether an approach typically grounded in information and communication sciences (based on systemic and situational theory), and if a typically psychologistic approach (based on the motivations theory), can have shared interfaces and concepts, common lines of reasoning and spaces of cooperation. This reflexion is backed up by a concrete presentation of management communicational practices which are described and then analysed using the two theoretical approaches. The conclusions of this article are along the same lines as Th. Kuhn conclusions: these are two scientific visions which are unsconnected and which are in two "unmeasurable" worlds. Any possibilities for dialogue must not be used to find conceptual "crossbreeding" but to foster scientific competition aimed at improveing the finesse of how we understanding phenomena.
Subject STYLE DE MANAGEMENT; Sciences de l'information; Systémique; Motivation; Signification; Interaction; Causalité; Information; Psychologie; Discipline scientifique; Gestion; Communication; Motivation; Meaning; Interaction; Causality; Information; Psychology; Academic Discipline; Economical Management; Communication
Publisher CNRS Editions, Paris (FRA)
Date 2004

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record





Advanced Search