La temporalité des médias dans l'apprentissage

Show full item record

Files in this item

PDF HERMES_2004_39_143.pdf 167.0Kb
Pour citer ce document :
URI http://hdl.handle.net/2042/9476
DOI https://doi.org/10.4267/2042/9476
Title La temporalité des médias dans l'apprentissage
Author JAËCKLE, Luc
Abstract Des processus socio-cognitifs de gestion du temps et de construction du temps sont définis et illustrés dans des contextes d'usage de dispositifs médiatiques d'accès à la connaissance. Ces résultats, obtenus par observation de situations réelles, sont interprétés à la lumière de catégories relevant des sciences de la communication et de la psychologie. En découle l'exposé de problèmes de recherche en sciences de l'information et de la communication touchant au jeu de convergence avec les approches psychologiques à propos de la construction des temporalités médiatiques. La convergence repose sur une préoccupation commune pour la contextualisation des observations allant jusqu'au terrain de recherche.
Description Sociocognitive time management and time construction processes are defined and illustrated within the framework of interactive systems to access knowledge. These results emerged from the observation of in situ practices. They are discussed using concepts from both Psychology and Communication Science. Research questions for Information and Communication Sciences are derived from this study. It is assumed that there are points in common with cognitive psychology concerning the time media topic. This convergence is based on a common interest in socially situated observations and fieldwork.
Subject Synchronicité; Communication; Environnement d'apprentissage; Psychologie sociale; Temps; Enseignement multi-media; Psychologie cognitive; Synchronicity; Communication; Learning environment; Social Psychology; Time; Multi-Media Instruction; Cognitive psychology
Publisher CNRS Editions, Paris (FRA)
Date 2004

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record





Advanced Search