La recherche documentaire et informatisée à l'école

Show full item record

Files in this item

PDF HERMES_2004_39_127.pdf 146.3Kb
Pour citer ce document :
URI http://hdl.handle.net/2042/9474
DOI https://doi.org/10.4267/2042/9474
Title La recherche documentaire et informatisée à l'école
Author DINET, Jérome; PASSERAULT, Jean-Michel
Abstract Cet article s'intéresse aux difficultés des jeunes élèves réalisant des recherches documentaires informatisées (RDI), d'un point de vue de psychologie cognitive. En considérant la RDI comme un type de résolution de problème, il est possible de distinguer plusieurs groupes de difficultés (e.g., motricité, motivation, métacognition, connaissances déclaratives et procédurales). À l'aide d'expérimentations récentes, cet article cherche à montrer que cette identification est nécessaire pour élaborer des interventions pédagogiques adéquates.
Description This paper concerns the difficulties young learners have when they perform a computerized information search task, from a cognitive psychology standpoint. If we consider this activity to be a problem-solving situation, several types of difficulties (e. g., motor function, motivation, métacognition, declarative or procedural knowledge) can be distinguished. Based on recent experimental studies, this paper tends to show that this identification is important to help work out relevant teaching methods.
Subject Comportement de recherche de l'information; Informatique; Enseignement automatisé; Psychologie cognitive; Internet; Documentation; Information Seeking Behaviour; Computer Science; Automatic Teaching; Cognitive psychology; Internet; Documentation
Publisher CNRS Editions, Paris (FRA)
Date 2004

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record





Advanced Search