Archives audiovisuelles : Stratégies de recherche

Show simple item record

dc.contributor.author CHABROL, Claude -
dc.contributor.author NEAU, Aurélie -
dc.date.accessioned 2007-10-08T09:07:42Z
dc.date.available 2007-10-08T09:07:42Z
dc.date.issued 2004 en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/2042/9463
dc.description A study of the psychological processes that underlie the consulting strategies conceived as actions of assembling data, of selecting a corpus of television images from the collections of Inathèque de France, a corpus requring transformation to carry out analytical processing(such as locating iconic and/or textual cues), that are supposed to be relevant to identify or to understand investigated phenomena. The session observations and reconstitutions give access to the cognitive difficulties in handling and adapting available tools and software. The metacognitive assessments that control the "acceptable closures" of corpus and the "typical representativeness" of the iconic and linguistic elements selected, are discussed with a view to explaining how the researchers managed their work. en
dc.description.abstract Rendre compte des processus psychologiques qui sous-tendent les stratégies de consultation conçues comme des actions de rassemblement d'informations, de sélection d'un corpus d'images de télévision dans les fonds, corpus à transformer pour procéder à des traitements analytiques ou illustratifs (repérages d'indices iconiques et/ou textuels), supposés pertinents pour l'identification et/ou la compréhension des phénomènes étudiés. Les observations et les reconstitutions de séance, donnent accès aux difficultés cognitives de manipulation et d'appropriation des outils et logiciels disponibles. Les jugements métacognitifs qui régulent les clôtures « acceptables » de corpus et la « représentativité typique » des éléments iconiques et linguistiques sélectionnés, sont évoqués pour expliquer la gestion de ces recherches. fr
dc.format.extent 179413 bytes
dc.format.mimetype application/pdf
dc.language.iso fr en_US
dc.publisher CNRS Editions, Paris (FRA) en_US
dc.relation.ispartof Hermès (Paris.1988), 2004, 39, fascicule thématique "Critique de la raison numérique" en_US
dc.rights http://irevues.inist.fr/utilisation en_US
dc.source Hermès (Paris.1988) [ISSN 0767-9513], 2004, N° 39; pp. 53-60, 241 [8 p.] en_US
dc.title Archives audiovisuelles : Stratégies de recherche fr
dc.title.alternative Searches in broadcasting archives. Sociocognitive mechanisms and retrieval strategies en
dc.type Article en_US
dc.identifier.doi 10.4267/2042/9463


Files in this item

PDF HERMES_2004_39_53.pdf 179.4Kb

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record





Advanced Search