Le commerce équitable

Show full item record

Files in this item

PDF HERMES_2003_36_109.pdf 203.3Kb
Pour citer ce document :
URI http://hdl.handle.net/2042/9365
DOI https://doi.org/10.4267/2042/9365
Title Le commerce équitable
Author BUCOLO, Elisabetta
Abstract Les pratiques du commerce équitable, décrites dans cet article, montrent comment a pu se développer, tout au long de ses quarante années d'existence, un mouvement capable de relier autour des mêmes préoccupations, des citoyens du nord et du sud du monde. De ce fait, on peut affirmer que, en dépit des clivages et des divergences, le commerce équitable participe à la définition d'un espace public d'envergure internationale autour des questions de la consommation et des modes d'organisation du commerce international. La première partie a pour but de clarifier la démarche technique et les valeurs qui animent le mouvement. La deuxième partie pose la question de savoir dans quelle mesure les impacts générés à la fois sur le marché conventionnel et sur le développement du sud du monde ont du sens pour l'avenir
Description The practices of fair trade described in this article show how this movement has been able to create links between citizens with shared concerns in the southern and northern hemispheres in the 40 years it has existed. In this way, we are able to affirm that despite certain differences and divisions, fair trade has contributed towards the definition of international public discussion on question such as consumption and the organization of international trade. The first part of this article aims to clarify the technical process and the values underpinning this civic movement through a description of its practices. The second part aims to assess the extent to which the impact fair trade has had on conventional trade and on local development in the southern hemisphere indicates a direction for the future.
Subject Grande distribution; Commerce équitable; Citoyenneté; Campagne d'information; Certification; Commercialisation; Consommation; Comportement économique; Développement local; Economie sociale; Ethique; Equité; Nord-Sud; Pays en voie de développement; Commerce international; Citizenship; Information campaign; Certification; Marketing; Consumption; Economic behavior; Local development; Social economy; Ethics; Equity; North-South; Developing Countries; International trade
Publisher CNRS Editions, Paris (FRA)
Date 2003

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record





Advanced Search