Une revue de l'Institut des sciences de la communication du CNRS (ISCC)

À l’école des humanités numériques

Show full item record

Files in this item

PDF HERMES_nondisponible.pdf 5.826Kb
Pour citer ce document :
URI http://hdl.handle.net/2042/62912
Title À l’école des humanités numériques
Author Morandi, Franc
Abstract « Faire ses humanités » était autrefois synonyme d’école. Qu’en est-il des humanités numériques ? Point de rencontre paradoxal entre les cultures dites classiques et l’ingénierie numérique des informations et des savoirs, celles-ci désignent aujourd’hui l’impact des environnements numériques sur les apprentissages et les nouvelles affiliations intellectuelles du monde numérique. Entre continuité et rupture, les humanités numériques participent au débat sur les transformations des institutions éducatives. Sont interrogés les scénarios pédagogiques des humanités, les différentes orientations éducatives au sein de l’évolution du numérique, ainsi que la stratégie numérique de l’école. Les humanités, incluant l’intention d’un humanisme, s’invitent dans le débat sur l’école numérique.In France, “learning your humanities” used to mean “going to school”. But what does the phrase “digital humanities” mean ? Pointing to a paradoxical meeting point between so-called classical studies and digital information and knowledge engineering, the phrase refers to the impact of the digital environment on learning and to the new intellectual affiliations of the digital universe. Representing both continuity and a break with the past, the digital humanities are contributing to the debate on the transformation of education. In this article, we explore educational scenarios in the humanities, the different educational directions taken as digital technologies evolve, and digital strategies in schools. The humanities, which include aspirations towards humanism, are joining the debate on digital schooling.
Subject humanités; numérique; humanisme; école; humanities; digital; humanism; school
Publisher CNRS Editions, Paris (FRA)
Date 2017

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record





Advanced Search