À l’École des Annales, une règle : l’ouverture disciplinaire

Show simple item record

dc.contributor.author DOSSE, François
dc.date.accessioned 2013-11-26T16:48:09Z
dc.date.available 2013-11-26T16:48:09Z
dc.date.issued 2013
dc.identifier.citation Hermès (Paris.1988) [ISSN 0767-9513], 2013, N° 67; pp. , [ p.] en_US
dc.identifier.issn 0767-9513
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/2042/51895
dc.description Looking back over the history of the French Annales school, one enduring trait clearly emerges: attentiveness to what is happening in other disciplines and the appropriation of concepts promoted by sister sciences. This transdisciplinarity could almost be the school’s visiting card. A shift can nevertheless be discerned between the early years, when ideas captured from outside the school’s historic discipline tended to be the most changeable and adaptable, and the period that began at the “critical turning point” in 1988, which ushered in the practice of interdisciplinarity predicated on a historical identity that was founded on the plurality of reasoning over time. en_US
dc.description.abstract En retraçant le parcours de l’école historique française, dite des Annales, on constate à quel point il y a un trait permanent qui consiste en une écoute de ce qui se passe dans les autres disciplines et en une appropriation des concepts portées par les sciences-sœurs. Cette transdisciplinarité est presque la carte d’identité des Annales. On peut néanmoins saisir une inflexion entre les premiers temps où la captation des notions extérieures à la discipline historique portait sur des notions les plus labiles, habillant au plus large et la période qui s’ouvre depuis 1988, celle du « tournant critique », où l’interdisciplinarité se pratique à partir de l’affirmation d’une identité historienne fondée sur la pluralité des logiques temporelles. en_US
dc.language.iso fr en_US
dc.publisher CNRS Editions, Paris (FRA) en_US
dc.subject histoire en_US
dc.subject Annales en_US
dc.subject sciences sociales en_US
dc.subject structures en_US
dc.subject longue durée en_US
dc.subject globalité en_US
dc.subject éclatement en_US
dc.subject nouvelle histoire en_US
dc.subject histoire immobile en_US
dc.subject tournant critique en_US
dc.subject moment réflexif en_US
dc.subject history en_US
dc.subject social sciences en_US
dc.subject enduring en_US
dc.subject wholeness en_US
dc.subject breakup en_US
dc.subject new history en_US
dc.subject immobile history en_US
dc.subject critical turning point en_US
dc.subject reflexive moment en_US
dc.title À l’École des Annales, une règle : l’ouverture disciplinaire en_US
dc.title.alternative The overarching rule at the Annales school: openness to other disciplines en_US
dc.type Article en_US
dc.identifier.doi 10.4267/2042/51895


Files in this item

PDF Hermes_2013_67-106-112.pdf 1.170Mb

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record





Advanced Search