Le classement : instrument de valorisation des universités parisiennes

Show full item record

Pour citer ce document :
URI http://hdl.handle.net/2042/51575
DOI https://doi.org/10.4267/2042/51575
Title Le classement : instrument de valorisation des universités parisiennes
Author BOUCHARD, Julie
Abstract Dans quelle mesure et comment les classements des établissements d’enseignement supérieur et de recherche affectent-ils la « présentation de soi » des universités à leurs publics ? Pour répondre à cette question, cet article s’inspire de la sociologie des sciences et des techniques et de la quantification, voyant dans le classement un « instrument », c’est-à-dire une « institution sociale », possédant des propriétés irréductibles. Il s’agit ensuite, dans une perspective communicationnelle et discursive, d’analyser la présence des classements sur les sites web des universités parisiennes liés à la mise en valeur des universités et les motifs discursifs récurrents que les classements induisent.
Description How, and to what extent, do league tables of higher education and research establishments affect the way universities publicise themselves? In attempting to answer this question, the first part of this article looks to the sociology of science and technology and quantification, considering these league tables as an “instrument”, in other words a “social institution” with its own irreducible properties. In the second and third parts, the presence of these league tables on Paris university websites, together with their promotional material, is analysed from the point of view of communication and discourse, and the recurrent discursive patterns they induce.
Subject classement; université; recherche; communication; image; présentation de soi; sites web; classification; league tables; university; research; self-publicising; websites
Publisher CNRS Editions, Paris (FRA)
Date 2013

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record





Advanced Search