Une revue de l'Institut des sciences de la communication du CNRS (ISCC)

Un public actif, un téléspectateur critique

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PDF HERMES_1993_11-12_145.pdf 262.6Kb
Pour citer ce document :
URI http://hdl.handle.net/2042/15377
DOI https://doi.org/10.4267/2042/15377
Title Un public actif, un téléspectateur critique
Author LIVINGSTONE, Sonia; LUNT, Peter
Abstract A partir de l'analyse d'un genre télévisuel, le « débat avec participation du public », caractérisé par une valorisation populiste de l'authenticité des témoignages personnels et par la mise en cause de « l'inauthenticité » du discours des experts, cet article pose en termes goffmaniens le problème de la participation du public : participation directe des membres du public exibé, amenés par les conventions du genre à des formes spécifiques de « présentation de soi » ; participation indirecte du grand public invisible dont la présence imaginaire infléchit néanmoins la nature de ces présentations. Dominée par une grille de lecture qui privilégie les implications romanesques de ces présentations, plutôt que l'appartenance à la forme du débat, la réception réservée à ces émissions par leurs téléspectateurs permet d'analyser la notion de « genre » télévisuel en termes de « cadre de participation ».
Description This article analyses the television 'genre' of "debates with a participating audience, a genre which is characterized by a 'populist' tendency in contrast to other talk shows. The viewers' relate their personal experiences which are staged as being 'authentic' while experts, trapped by their specialized discourse, play the part of the "inauthentic" villains, or scapegoats. A close analysis of the dramatic progression of the shows allows the authors to propose a Goffmanian frame for the analysis of audience participation. The audience participates directly and is exhibited. When on stage, audience members must emply specific, genre-related forms of "self-presentation". The viewers at home, however, adopt an interpretive frame that enhances involvement by defining the situation in terms of a narrative (the epic fight of the "goodies" against the "baddies") rather than as a debate. The imagined presence of this audience at home influences in return the performances of the participants. Complementing each other the specific forms of involvement of home and displayed audiences, allow the authors to propose a first delineation of the "participative frame" of television genres.
Publisher CNRS Editions, Paris (FRA)
Date 1993

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